Mosty cez Ipeľ

Rieka Ipeľ tvorí prírodnú hranicu medzi Slovenskom a Maďarskom na významnej časti južného Slovenska. Po oboch stranách rieky ležia dediny a mestečká bez výrazného vplyvu priemyslu, takže oba brehy sú vhodné na cykloturistiku. V poslednom období okrem pôvodných medzinárodných hraničných prechodov pre automobily vznikli aj lávky pre turistov a cykloturistov. Poďme sa pozrieť na ich stav a kvalitu na úseku medzi Lučencom a Šahami.

Pokojné obce na oboch stranách hranice lákajú k návšteve a viac-menej rovinaté cesty s minimom automobilovej premávky umožňujú jazdu cyklistov každého veku a kondície. Občania Maďarska a Slovenska môžu hranice prekračovať na mnohých miestach a preto je možné v tejto oblasti absolvovať mnoho výletov, z ktorých každý môže vyzerať trochu inak vďaka možnosti kombinovať maďarské a slovenské úseky pomocou mnohých premostení Ipľa.

Pre plánovanie trasy vášho výletu v Poiplí je rozhodujúce, odkiaľ na cyklovýlet vyrážate. Ja budem popisovať mosty, ktoré sú v dosahu cyklistu, štartujúceho na výlet z Veľkého Krtíša a končiaceho tiež vo Veľkom Krtíši.

Prechody v okrese Lučenec

Najbližšie k Lučencu je most cez Ipeľ pred obcou Rapovce, v poslednom období je známa svojím kúpaliskom. Je to od hranice ešte dosť ďaleko. Musíte smerovať na poslednú obec Kalonda a popri železničnej trati plynule prejdete asfaltkou do obce Ipolytarnóc. Cesta v podraste stromov mi pripadá oveľa zaujímavejšia a príjemnejšia, ako na slovenskej strane naproti cez rieku na úplnej rovine, kde môže občas robiť problémy silný protivietor. Na maďarskej vás pred ním stromy môžu ochrániť. Cez dedinu Litke sa dostanete k Rárospuszte, k ďalšiemu mostu cez Ipeľ.

Na rozhraní okresov Lučenec a Veľký Krtíš je osada Rároš, kde bol vybudovaný cestný most pre osobné a malé nákladné autá. Na druhej strane hranice v Maďarsku sa kruhovým objazdom pripája na cestu z Litke a Rárospuzty do Nógrádszakál.

Rároš

Most je celkom pekne urobený a povráva sa, že majiteľ bývalých kasární tu plánuje vybudovať penzión. Pre domácich by bola zaujímavá možnosť dobre sa najesť na zastávke počas výletu na bicykli.

Krtíšania asi najviac využijú po prechode hraníc možnosť zabočiť doprava, na juhozápad. Tým sa dostanú k ďalším mostom cez Ipeľ.

Prechody v okrese Veľký Krtíš

Tretím mostom od východu na rieke Ipeľ je železná lávka v Bušinciach. Je vybudovaná v blízkosti niekdajšej budovy colnice, kedysi tu stával naozajstný most. Teraz je to len lávka pre peších a cyklistov, na druhej strane pokračuje len koľajami na lúke, neskôr poľnou cestou do dediny Nógrádszakál. Zo slovenskej strany sa k mostu dostanete ľahko, na križovatke na Lučenec, kde hlavná cesta od Krtíša zabáča doľava, pôjdete rovno, okolo kostola a cintorína, až k budove starých kasární a naľavo od nich je železná konštrukcia mosta.

Busince

Na maďarskej strane pokračuje cesta ako poľná cez lúku.

Busince-2

Pohľad z maďarskej strany na most.

Busince-3

Hľadať ju z maďarskej strany som neskúšal, hoci som dvakrát v dedine vyšiel na cestu smerom na Szécsény. Musíte nájsť tú správnu uličku v dedine a potom pokračovať cestou pre farmárov. Značenie k hranici žiadne.

Ďalej na juh pri osade Peťov je novo postavený veľký cestný most, spolu s krásnou novou asfaltovou cestou a kruhovým objazdom na slovenskej strane. Málo frekventovanú cestu v lete využívajú miestni kolieskoví korčuliari.

Petov

Pohľad na most z maďarskej strany

Petov-2

Vjazd na most

Petov-3

Pohľad na slovenskú stranu mosta

Petov-4

Stará rozpadajúca sa budova bývalých kasární na slovenskej strane zrejme nikomu nepríde ako problém.

Na mieste bývalého mosta cez Ipeľ pred rokmi s veľkou slávou za účasti najmä maďarských politikov, otvorili „most cez Ipeľ“. Ako to vyzeralo v skutočnosti, ukazujú dnes už archívne fotky z roku 2008.

Petov 2008

Na bicykli sa dalo cez „most“ prejsť, ale aký bol prekvapený motorista na druhej strane tohto „mosta“, ktorý chcel ísť na Slovensko, to vám radšej tlmočiť nebudem 😉

Dnes je situácia našťastie úplne iná a autom aj bicyklom pohodlne prejdete na maďarskú stranu a za dedinou Pösténypuszta sa môžete vydať na sever smer Nógrádszakál, Ipolytarnócz alebo na juh do Szécsény a ďalej na Balassagyarmat. Tento most cez Ipeľ je turistami málo využívaný, viac slúži miestnym obyvateľom pri cestách za nákupmi do neďalekého Szécsény. Škoda. Pre turistov, ktorí tak prichádzajú o možnosť jazdy na bicykli v prekrásnej prírode na oboch stranách rieky Ipeľ, aj pre slovenskú ekonomiku, ktorá nedokáže využiť svoj potenciál a „predať“ ho turistom z Maďarska.

V Čelároch, kúsok od Peťova, stojí Pevnosť 38, v minulosti vyhlásená pizzeria, kde ale varili aj iné jedlá, dnes je ale zrušená a budova je na predaj podľa plagátov na nej, a nová cukráreň s pizzeriou. K nej však nevedie žiadne značenie, bez opýtania miestnych ju nenájdete. Inak až po Bušince na východnej strane a Želovce na západnej nemáte šancu sa nikde ani najesť, ani si kúpiť nápoj. Reštaurácie, či skôr krčmy, tu nemajú alebo sú cez víkend beznádejne zatvorené.

Ďalším premostením Ipľa je drevená lávka vo Vrbovke. Je to dedina, kde končí cesta a musíte sa vrátiť alebo prejsť do Maďarska. Prípadne poľnou cestou pokračovať na Selešťany.

Vrbovka-03

Tesne za kostolom z asfaltky odbočíte doľava k Ipľu. Chvíľu si tu môžete oddýchnuť, kým prejdete do Maďarska. Lavička by si zaslúžila aspoň ošetriť, ak už nie vymeniť.

Vrbovka

K mostíku cez hraničnú rieku vedú na slovenskej strane prírodné schody, bicykel ale viete vedľa nich tlačiť.

Most nevzbudzuje veľkú dôveru, ale je pevný. Bicykle na druhú stranu odtlačíte bez problémov.

Na druhej strane Ipľa na Vás čaká dokonca jednoduché značenie.

Vrbovka

Ďalej pokračujete po koľajách vychodených v lúke, smerujte doprava. Po asi kilometri prídete do dediny Orhalom, k železničnému priecestiu pri vlakovej zastávke.

Ďalšou možnosťou, ako prekonať suchou nohou Ipeľ medzi Slovenskom a Maďarskom je hraničný prechod Slovenské Ďarmoty, cesta je značená na Budapešť. V jeho tesnej blízkosti na slovenskej strane je krčma, benzínová pumpa a kvalitný penzión a reštaurácia Lumík, na maďarskej Tesco. Dajte si pozor, maďari majú zákaz vjazdu cyklistom na kruhový objazd, ktorý je súčasťou obchvatu mesta. Tesne pred ním ale majú značku, ktorá vás pošle na cyklo/chodník vpravo a do podjazdu pod cestou. Cyklochodník vedie k Tescu a ďalej do mesta.

Darmoty

Pohľad z Maďarska na colnicu na slovenskej strane mosta.

Hraničná čiara v strede mosta nad Ipľom.

Hraničný kameň na slovenskej strane a colnica v Slovenských Ďarmotách.

Darmoty

Pohľad od hraničnej čiary smerom na Maďarsko.

Tesco môžete využiť aj na nákup balených nápojov a potravín alebo jednoduchších dielov na opravu či vybavenie svojho bicykla. Platiť môžete samozrejme kartou alebo si vybrať maďarské forinty z bankomatu pred vstupom do predajne. Vo vestibule Tesca je tiež zmenáreň hotovosti a cukráreň, ak fičíte na sladkostiach 😉

Za ďalším mostom cez Ipeľ sa musíte vydať dvadsať kilometrov na západ. Nájdete ho v poslednej obci veľkokrtíšskeho okresu, v Ipeľskom Predmostí. V smere od Slovenských Ďarmôt prejdite takmer až na koniec dediny, a odbočte na poslednú asfaltku vľavo. V smere od Šiah je to na začiatku obce a prvá odbočka doprava. Prejdite na koniec a v ľavej zákrute odbočuje doprava na lúku „cesta“ vyjazdených koľají v tráve. Po pár metroch je pred vami drevená lávka pre peších, dá sa po nej prejsť aj bicyklom.

Ipelske Predmostie

IpelskePredmostie-2

IpelskePredmostie

Dregelypalank

Pred prekročením hranice si môžete oddýchnuť v tieni stromov. Na maďarskej strane tiež budete pokračovať v tráve vychodenom chodníku, mali by ste sa dostať do asi kilometer vzdialenej dediny Drégelypalánk. Smerom na východ prídete do Slovenských Ďarmôt, na západ ste po pár kilometroch v Šahách.

Prechod v okrese Levice

Pár kilometrov za Predmostím sa nachádza mesto Šahy, cez ktoré vedie cesta európskeho významu E77 z Poľska cez Maďarsko, hojne využívaná kamiónmi. Teda je tu aj medzinárodný hraničný prechod. Hneď za hranicou ale môžete prejsť povedľa hlavnej cesty cez obec Hont a potom Drégelypalánk a okreskami pokračovať na Ďarmoty. Cez víkend ale doprava nie je veľmi rušná.

Dôležité doklady

Nezabúdajte, že pri prekročení štátnej hranice musíte mať pri sebe aspoň občiansky preukaz. A deti samozrejme pas. Pokiaľ je mi známe, v Maďarsku nemusia mať dospelí cyklisti cyklistickú helmu. U detí neviem, ale predpokladám, že tak ako v iných štátoch, bude povinná.

Ja už dlhé roky každý rok uzatváram celoročné cestovné poistenie pre prípad úrazu, potreby lekárskeho ošetrenia lebo prevozu. Hoci idem často len pár kilometrov „za čiaru“, náhoda je hovado. Poistka nie je drahá, neplatí len pre výlety do Maďarska, ale aj pri dovolenke v Čechách či návšteve Rakúska, pretože dovolenku často trávime v pohraničí. Jeden výtlačok poistky mám v aute, druhý v brašni na bicykli a potvrdenie v peňaženke. Tam mávam aj nejaké maďarské peniaze na drobné nákupy.

Využívanie mostov a lávok cez Ipeľ a jazdy po oboch stranách rieky Ipeľ nám výrazne spestrili výlety južne od Veľkého Krtíša. Mnoho ľudí zatiaľ netuší, aké potešenie a kľud ponúka tento „bohom zabudnutý“ kraj. A domáci netušia, aký skrytý potenciál tu majú, len ho využiť. Keď prekonáte kopec zo Želoviec do Kiarova alebo z Malých Zlievec na Potôčok, nájdete úplne iný kraj, než na aký ste zvyknutý. A pohľad na Slovensko z maďarskej strany Ipľa je tiež zaujímavý. Za dobrou cyklotúrou netreba chodiť ďaleko, aj doma sú krásne a zaujímavé miesta, len ich objaviť. Poiplie na vás čaká.

Jak bude reklama vypadat?
Nechceš zde reklamu napořád jen za 280 Kč?